Minna Canthin elämäkerran jälkeen osuva valinta kirjahyllystä oli Glory Leppäsen kirjoittama Tulesta tuhkaksi. Emmy Achté ja hänen maailmansa. (Keuruu 1962) Emmy Achtén tyttärentyttären, Aino Acktén tyttären yli 300-sivuinen teos antaa erinomaisen kuvan 1800-luvun loppupuolen ja 1900-luvun alun suomalaisesta teatterielämästä, ja päähenkilöiden myötä liikutaan luonnollisesti myös Ranskan ja Saksan oopperalavoilla ja aina Yhdysvalloissa asti. Näkökulma on hyvin persoonallinen. Lukuisat lainaukset Emmy Achtén kirjoittamista ja saamista kirjeistä projisoivat aikakauden teatterimaailman ja yhteiskunnallisen elämän merkittävät tapahtumat elävästi ja mielenkiintoisesti yksilön tasolle.

Sukututkijan kannalta myönteistä on se, että niin Emmy Achtén (s. Strömer) kuin hänen aviomiehensä, liivinmaalaisen upseerin pojan Lorenz Nikolai (Niklas) von Achtin (Achtén) taustoja kuvaillaan kohtuullisen perusteellisesti. Perheen vaiheiden kuvauksessa hypätään välillä monien vuosien yli, mutta merkittävimmät tapahtumat tulevat kuitenkin riittävällä tarkkuudella mukaan. Pahimpana puutteena voitanee pitää henkilöhakemiston (ja asiahakemistonkin) puuttumista. Kirja päättyy Emmyn kuolemaan 2.12.1924. Lasten – Ainon ja Irman (Tervan, Wiecke) elämänkohtaloita olisi ollut kiinnostavaa seurata pitemmällekin, mutta nehän ovat jo toinen tarina.

Kuvaliitteissä olevat korkealaatuiset kuvat ilahduttavat silmää, ja mieltä puolestaan ilahduttaa kirjoittajan huumorintajuisuus. Ehkä parhaana esimerkkinä siitä kannattaa tähän lainata katkelma, jossa kerrotaan kirjoittajan syntymästä:

Nyt Heikillä ja Ainolla oli jo esikoinen, pieni keskonen, seitsenkuukautisena, 1120 gramman painoisena syntynyt, ainoana komeutenaan maailmaan tullessaan kaksi hammasta – kuten Nerolla ja Napoleonilla. Tuskin siitä lapsesta eläjää tulisi. Ensin kuukausia ”Couveusissä” lasikaapissa; nykyään pienoiselle Glorylle kuulemma juotettiin Pariisin kuuluisimman lastenlääkärispesialistin määräyksestä aasinmaitoa. Toivottavasti se ei vaikuttaisi intelligenssiin!

359373.jpg

Suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille suomalaisen teatterin synnystä ja alkuvaiheista kiinnostuneille.